Čitaj mi

Potpisan Memorandum o razumevanju za projekat „Beogradski metro“

1/4

Ministar finansija Siniša Mali potpisao je danas, u ime Vlade Republike Srbije, Memorandum o razumevanju za projekat „Beogradski metro“. Ministar je potpisao Memorandum sa direktorom JKP „Beogradski metro i voz“ Stankom Kantarom, potpredsednikom grupe „ALSTOM“ Filipom Delurom, generalnim direktorom u kompaniji „Ežis rejl“ Olivierom Buvarom i predstavnikom kompanije „Pauer Čajna“ Šje Ziđijem.

Potpisivanju Memoranduma prisustvovao je i ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Tomislav Momirović, zamenik gradonačelnika Grada Beograda Goran Vesić, ambasador NR Kine u Srbiji Čen Bo i ambasador Francuske u Srbiji Žan –Lui Falkoni.

Nakon potpisivanja je istaknuto da se ostvaruje višedecenijski san da Beograd dobije metro, da je plan da se se sa izgradnjom prve linije otpočne u novembru ove godine, kao i da će putnici biti u prilici da se 2028. godine prvi put voze metroom u Beogradu.

Metro, kako je rečeno, predstavlja i jedan od najvažnijih ekoloških projekata prestonice, jer će se zahvaljujući njemu, smanjiti zagađenost Beograda. Ideja je da se veći deo saobraćajne komunikacije u gradu zasniva na šinskom sistemu, upravo iz ekoloških razloga.

Ministar finansija Siniša Mali izjavio je da je danas veliki dan za Srbiju, da se ovim sporazumom jasno definišu prava i obaveze učesnika u izgradnji metroa, te da je ovo veliki korak u realizaciji višedecenijskog beogradskog sna.

„Danas je veliki dan za sve nas. U ime Vlade Srbije potpisao sam Sporazum o razumevanju sa predstavnicima francuskih i kineske kompanije, koje će učestvovati u izgradnji metroa. Sporazum jasno definiše prava i obaveze svih učesnika u projektu i time smo napravili još jedan veliki korak u realizaciji višedecenijskog beogradskog sna, a to je izgradnja metroa. Sa zadovoljstvom mogu da kažem da ćemo već krajem godine krenuti u izgradnju prve linije metroa“, rekao je Mali.

Ministar je precizirao da će francuski partneri raditi na obezbeđivanju vagonskih kompozicija i izgradnji elektromašinskih podsistema dok će, sa druge strane, kineska kompanija izvoditi građevinske radove.

Mali je, govoreći o finansijskim aspektima projekata, naveo da će izgradnja prve dve linije metroa koštati oko 4,4 milijardi evra.

„Ne bih želeo da budem neodgovoran i izlazim sa vremenskim odrednicima za koje nisam siguran. Čim krenemo da gradimo prvu liniju, paralelno će se raditi geološka istraživanja i studije izvodljivosti za dalje. Ovde je reč o zahtevnom procesu i ozbiljnom građevinskom i inžinjerskom poduvhatu“, odgovorio je Mali, na pitanje kada će prve dve linije metroa biti završene.

Mali je naveo i da će se krajem godine krenuti sa izgradnjom depoa na Makiškom polju, da će prva linija metroa povezivati Železnik i Mirijevo, biti duga 21,3 kilometara i imati 21 stanicu. Druga linija ići će Mirijeva do Zemuna, ukupne dužine 19,2 kilometara i imaće 20 stanica.

„Radimo i na konceptu treće linije da povežemo one delove grada, koji neće biti povezani sa prve dve linije i sa BG vozom“, dodao je ministar, uz napomenu da će prva linija metroa koštati oko oko 2,1 do 2,2 milijarde evra. Sve ovo je, kako je naveo, još jedno obećanje građanima koje će biti ispunjeno. On je dodao da će koncept treće linije metroa biti predstavljen građanima u arilu ili maju ove godine.

Ministar je ocenio da se okreće još jedna stranica u istoriji razvoja grada i da će od ovog projekta korist imati ne samo građani, već i veliki broj preduzeća i radnika, jer će biti otvoreno još jedno veliko gradilište koje će ujedno biti još jedan izvor za podsticaj privrednog rasta Srbije. Kako je istakao, već su krenuli razgovori na tu temu sa srpskim građevinskim firmama.

Ministar Mali je podsetio da je u novembru prošle godine potpisan Sporazum sa Vladom Francuske o obezbeđivanju finansiranja za deo koji će raditi francuske kompanije.

„Reč je o iznosu od 454 miliona evra. Razgovaramo i sa kompanijama, odnosno institucijama koje treba da obezbede finansiranje dela koji rade kineske kompanije tako da se sve uklapa u taj komplikovani mozaik koji se zove beogradski metro“, precizirao je Mali.

On je ponovio da je veoma posvećen ovom projektu i da mu je veliko poverenje ukazao i presednik Srbije Aleksandar Vučić kada mu je dodelio rad na ovom poslu, te da postoji veliki broj aktivnosti koje se obavljaju svakodnevno ali nisu vidljive javnosti Srbije.

Podsetio je da je još kao gradonačelnik Beograda potpisao prvi sporazum sa francuskom kompanijom „Ežis“ o izradi prifizibiliti studije koja je završena. U međuvremenu, radilo se na velikom broju geodetskih, geomehaničih i geoloških istraživanja, usvojen je Plan detaljne regulacije Makiškog polja, a radi se i Plan detaljne regulacije šinskog sistema.

Ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Tomislav Momirović rekao je da je izgradnja metroa najkompleksniji infrastrukturni projekat na Balkanu i istakao ekološke benefite koje će Beograd imati od njegove izgradnje, te da će metro u potpunosti izmeniti percepciju grada.

Prema njegovim rečima, dosta se priča o investicijama, ali sada imamo i ozbiljan ekološki izazov koji je pred nama. „Želja nam je da Beograd bude čist grad, da automobili ne budu na svakom koraku, da ljudi koji dolaze iz prigradskih naselja parkiraju automobli u predgrađu i metroom dođu u centar grada“, rekao je Momirović. Vlada, naglasio je, planira velike investicije u komunalnu infrasturkturu, izgradnju prečistača vode u velikom broju opština.

On je naveo da niko nije mogao da pomisli da će Srbija biti lider u Evropi po rastu privrede,izgradnji autoputeva i brzih pruga.

Zamenik gradonačelnika Beograda Goran Vesić podsetio je da je izgradnja metroa proglašena za projekat od nacionalnog značaja, te da je za Beograd važno što se država sa budzetom uključila u njegovo finasiranje jer prestonica nije mogla sama da iznese taj posao.

Podsetio je da je projekat 2013. godine poveren njemu i tadašnjem gradonačelniku Siniši Malom od strane predsednika Aleksandra Vučića i da od tada oni aktivno rade na njegovoj realizaciji.

„Vlada je prepoznala da je metro važan za rast BDP-a. Mi ćemo u aprilu imati idejno rešenje za depo na Makiškom polju. Takođe, završićemo eksproprijaciju zemljišta i do kraja novembra početi sa nasipanjem i izgradnjom depoa. To će biti početak radova na metrou. U međuvremenu, usvojićemo Plan generalne regulacije šinskog sistema u oktobru i taj plan će definisati sve linije metroa, odnosno gde će se nalaziti stanice, kao i razvoj BG voza, koji treba da se nadoveže na metro“, objasnio je Vesić.

On je dodao da će se dobiti 50 kilometara novih tramvajskih šina, kao i da će se ići na to se Beograd oslobodi autobusa na dizel gorivo i da se obavi nabavka samo ekološki isplativih vozila.

Potpredsednik grupe „ALSTOM“ Filip Delur zahvalio se predsedniku Aleksandru Vučiću jer je bio jasan u tome šta želi, ministru Siniši Malom jer „nikad ne odustaje“ i ostalim srpskim saradnicima istakavši da je uveren da je dosadašnja saradnja bila veoma plodonosna. „Ponosni smo što ćemo obezbediti naše najnovije tehnologije i potpuno automatizovani metro. Povećaće se mobilnost ljudi i dobrobit populacije u pogledu ekologije. Novi san postaće realnost“, naglasio je on.

Direktor u kompaniji „Ežis rejl“ Loren Žermen podvukao je da je beogradski metro jedan od najvećih projekata u Evropi koji se realizuje u narednoj deceniji.

„Za nas je projekat beogradskog metroa najznačajniji korak koji dokazuje Ežisovu posvećenost. Naši planovi usmereni su ka tome kako nastaviti razvijati kompaniju Ežis u Srbiji, cilj nam je da utrostručimo i regrutujemo dodatnih 120 srpskih inženjera. Ovde ćemo biti dugo, a i Beograd će ostati sedište za razvoj u regionu. Uveren sam da će ćemo uspeti u tome da se vaš san ostvari. To će pomoći i da se ubrza nova zelena mobilnost unutar grada i mislim da će Beograd biti primer u svetu po ovom pitanju“, rekao je on.

Predstavnik kompanije „Pauer Čajna“ Šje Ziđij zahvalio se na podršci srpske vlade i kineske ambasade u proteklih pet godina na realizaciji projekta. On je naveo da sa raduje saradnji sa francuskim kompanijama, da je to novi vid kvalitetnog partnerstva i podsetio da je „Power China“ jedna od najvećih građevinskih kompanija u svetu koja koristi sopstvene resurse i iskustva u oblasti izgradnje metroa. Istakao je i da bi vrednost njihovih radova trebalo da bude oko 1,3 milijarde evra.

Slične teme

Siniša Mali: Uzimanje fiskalnih računa podrška budzetu

Siniša Mali: Uzimanje fiskalnih računa podrška budzetu

Mali u Istanbulu: Dve prestižne nagrade za Srbiju

Mali u Istanbulu: Dve prestižne nagrade za Srbiju

Siniša Mali: Koristimo svaku priliku da privučemo strane investitore

Siniša Mali: Koristimo svaku priliku da privučemo strane investitore