Мали: На корак ближе метроу у Београду
Министар финансија Синиша Мали потписао је данас у име Владе Републике Србије Споразум са Владом Републике Француске о сарадњи у области спровођења приоритетних пројеката у Републици Србији у реализацији пројекта изградње београдског метроа и аутоматиизације управљања електродистрибутивном мрежом.
Споразум је потписао са министром за спољну трговину Француске Франком Риестером и директором Француске развојне агенције Домиником Обергом, уз присуство председника Србије Александра Вучића и амбасадора Француске Жан Луи Фалконија.
Министар Мали је након потписивања изјавио да смо потписивањем овог Споразуму корак ближе циљу да грађани Београда и Србије добију свој први метро, као и испуњењу обећања да изградња метроа крене до краја наредне године.
Он је говорио о важности Споразума за Србију, за бољи квалитет живота свих грађана.
“Вредност овог споразума је 581 милион евра, мањи део тог новца искористићемо за унапређење електродистрибутивне мреже, око 127 милиона евра а преостали износ 454 милиона евра биће уложено у изградњу прве линије метроа у нашем граду”, рекао је министар Мали.
Министар је нагласио да се почетак радова на изграђи метроа очекује до краја наредне године, да ће се прво кренути од Макишког поља, па преко центра града од Миријева као И да је реч о првој линији метроа од укупно планираних две.
“Овај споразум и два пројекта су из најмање два разлога важна за грађане Србије и нашу земљу. Први је што је пројекат метроа део пројекта “Србија 2025” који је председник Вучић представио грађанима Србије крајем прошле године. Око 14 милијарди евра ћемо уложити додатног новца у путну и железничку инфраструктуру, изградњу канализационе и водоводне мреже, фабрике за пречишћавање отпадних вода како би крајем 2025. године просечна плата у Србији била 900 евра а важан део тог пројекта “Србија 2025” јесте изградња метроа у Београду”, нагласио је Мали.
Министар је подсетио да је други разлог тај што је – Србија лидер у Европи када је реч о расту БДП у овој години, те да јој је потребан нови инвестициони замајац захтева, да се проналазе стални нови извори привредног раста а један од тих извора је управо – метро.
“Србија је лидер у Европи када је раст БДП-а у питању у овој години. По пројекцијама Европске комисије и Међународног монетарног фонда бићемо лидери и у следећој и у 2022. години а да бисмо тај план остварили неопходно је да налазимо нове изворе раста. Унапређење Електродистрибутивне мреже јесте такође извор нашег раста, а замислите само када крене градња метроа. То покреће целу нашу привреду напред И зато је важно да са овим пројектом кренемо што пре”, прецизирао је он.
Министар се захвалио министру Француске за спољну трговину, који је данас, у условима пандемије и отежаног путовања успео да дође у Србији И буде физички присутан на потписивању.
“То довољно говори о томе колико су важни односи између Србије и Француске И колико је овај споразум и пројекат приоритет за Владу Француске”, рекао је Мали.
Он се захвалио и председнику и Вучићу на подршци и реалиазацији овог споразума и свих пројеката који су реализовани до сада.
“Сви ови пројекти су важни за квалитет живота грађана. Захваљујући вашој енергији, посвећености успели сте и Београд на води да реализујете као и да данас покренемо целу Србију са овим споразумом. Потписивањем овог споразума на корак смо да испунимо још једно обећање а то је градња прве линије метроа која ће почети крајем следеће године”, поручио је присутном председнику Вучућу министар Мали.
Министар за спољну трговину Француске Франк Риестер рекао је да Француска као и привредници који из ње долазе у Србију верују у њену будућност а да је данашњи корак потписивања овог споразума важан и за Француску.
“Изградња београдског метроа је важна за модернизацију Београда, олакшаће живот милионима људи и допринети квалитетнијем и здравијем начину транспорта и превоза људи. Успех наших напора да се овај пројекат у пуној мери оствари наводи нас да верујемо у добру будућност наших односа ”, поручио је Риестер.
Он је подсетио да је прошле године француска компанија “Ежис” почела израду студије изводљивости за београдски метро и да ће она бити готова наредне године. Ту студију у потпуности финасира Француска.
Француски званичник је и поручио да ће Француска гледати да појача своје присуство у Србији, пре свега кроз долазак француских компанија и инвеститора.
Председник Републике Србије Александар Вучић захвалио се француским пријатељима што су нашли снаге да у овим отежаним околностима дођу у Србију и учине напор да се овај Споразум реализује.
Он је оценио да су данас потписани важни споразуми јер ћемо захваљући њима успети да модернизујемо електромрежу и да ћемо започети изградњу метроа.
Вучић је рекао да би у грађевинске радове метроа требало да се крене пре краја следеће године, те да би та прва линија метроа спајала Макиш И Миријево, цео центар града, обалу Саве и Дунава.
“То је веома важна линија за све нас, важна за модернизацију Београда и за управљање условима за бољи животни стандард не само Београда већ целе Србије. Данас су изашли подаци, ми смо успели И током пандемије да задржимо за Београд и током пандемије нето просечну плату од 628 евра и нето просечно плату за Србију од 509-510 евра, што је у условима коронавируса и имајући у виду са чим се сви суочавају, врло добар резултат”, рекао је председник Вучић.
Наведени пројекти су од капиталног значаја за Републику Србију, који ће допринети одрживом унапређењу српске привреде и олакшати трансфер технологије, као и стручног развоја квалификоване и неквалификоване радне снаге у овим областима. Најпре се очекује, да се сарадња оствари кроз прву фазу пројекта Београдског метроа, уз процењену вредност од максимално 454.000.000 евра, и кроз пројекат аутоматизације средњенапонске дистрибутивне мреже, уз учешће Јавног предузећа „Електропривреда Србије, у вредности од максимално 127.000.000 евра. Споразум предвиђа припрему студија и реализацију пројеката од стране компанија из Републике Србије и Републике Француске, уз спровођење процедура набавки и/или куповину неопходних машина, опреме и материјала, ради њихове неометане изградње и одржавања.
Овим споразумом утврђује се поступак набавке који се односи на уговоре о извозу, испоруци добара и услуга или изградњи, које припремају надлежни органи и институције, компаније, тако да Влада Републике Француске подноси Влади Републике Србије списак изабраних и квалификованих француских добављача који су изразили интересовање за спровођење пројекта.
Процене су да ће изградња метроа у Београду коштати око 4,4 милијарде евра, као и да ће тај важан инфраструктурни пројекат погурати раст БДП-а.
Фото: Танјуг